17. 1. 2009

ČTĚTE!

Na dveřích jednoho domu, kam pravidelně docházím za prací, jsem si všiml jakési vývěsky. Jak jsem tak těmi dveřmi prošel, padlo mi do oka výrazně a velkými písmeny napsané slovo: ČTĚTE! Při práci mi to pak nešlo z hlavy. Říkal jsem si, že je dobře, najde-li se někdo, kdo takto myslí na kulturnost národa. Myslím, že by opravdu bylo třeba, aby lidi víc četli. Dnes každý kouká na televizi nebo do počítače, případně se sluchátky na uších cestou do zaměstnání poslouchá muziku. Čteme většinou leda tak e-mail, případně esemesky, sem tam někdo nějaké ty drby v bulváru nebo sportovní rubriku, ale pořádnou knížku málokdo. A čím mladší, tím méně. Většinou nic. Dalo by se nad tím mávnout rukou, říct si, no a co, a jít si svou cestou. Jenže! Jenže ona taková dobrá knížka není jen namáhavé, alespoň oproti sledování televize, přelouskání příběhu, ale také něco víc. Čím víc člověk čte, tím větší má slovní zásobu, dokáže se lépe vyjadřovat, a v neposlední řadě také umí lépe psát. A to i ty esemesky. Takhle nějak jsem uvažoval zatímco jsem měl co na práci v tom domě. Pak jsem se oblékl a při odchodu si přečetl zmiňovanou vývěsku. Stálo na ní, že od toho a toho data bude ten a ten televizní program naladěn na tom a tom kanále. Tak si to, lidi, nezapomeňte přečíst. Třeba byste pak doma zbytečně nadávali, že vám ta bedna zase nehraje.

Žádné komentáře:

Okomentovat