1. 5. 2008

HDR, ANEB JAK FOTIT PROTI SLUNCI

Znáte to asi všichni. Vidíte perfektní scénu a rádi byste si jí vyfotili, ale je vám jasné, že na to váš digitál má malý rozsah. Obloha je příliš světlá a krajina zase příliš tmavá. Co s tím?
Jakž takž to jde. Nejdříve samosebou musíme fotit. Vezmeme tudíž aparát, upevníme ho na stativ, pečlivě nakomponujeme snímek a pak vyfotíme rovnou dva. Jeden přeexponovaný tak, aby vynikly detaily ve stínech, a druhý podexponovaný, aby vynikly naopak detaily ve světlech. Dá se použít i funkce fotoaparátu BKT (bracketing), která udělá snímky tři (nebo pět), jeden normální, druhý tmavší a třetí světlejší. Doporučuji rozdíl minimálně 1EV. U dvou snímku 2EV. No a co pak s tím? Pak to chce nějaký program, který naše dva snímky (opravdu stačí dva, zkoušel jsem i tři, viz výše, ale výsledek je prakticky stejný) dokáže slepit dohromady a využít z každého to lepší. Jaký program? Těch je spousta (PHOTOMATIX, EASY HDR, ZONER PS10 atd.) a najdou se i free, takže směle do toho a zkoušejte. Kdo má zájem o bližší informace, mrkněte třeba na: http://www.zive.cz/objevte-kouzlo-hdr-fotografie/sr-1-a-137139/default.aspx

Tolik snad na vysvětlenou. Budete-li hledat na internetu obrázky vzniklé touto technikou, najdete jich spoustu a některé se vám líbit budou, jiné zase ne. Nicméně pár programů jsem vyzkoušel a tohle je jeden z prvních pokusů s programem Photomatix, který se, aspoň pro mě, zatím zdá být nej a existuje i free verze tuším, že Basic:


Ze začátku jsem se snažil, aby výsledné fotografie působily přirozeně a to natolik, že byste ani nepoznali o co jde. Postupně jsem pak "přitvrdil" a výsledek vidíte. Ono jde samosebou taky o to, co se povede vyfotit, což jsem zatím moc neřešil, fotil jsem prostě z balkonu a vždycky hned běžel k počítači a upravoval a zkoušel a objevoval a...
Pro porovnání vám sem šoupnu i původní snímek:

Upravím-li tohle běžným způsobem ve Photoshopu, dokážu sice malinko vytáhnout detaily z té "tmy", ale nic moc. Ani to nestojí za ukázku.

Jak je zřejmé, HDR se hodí jen někdy a jen někomu. Záleží na tom co chcete fotit a čeho chcete dosáhnout. Rozhodně to ale stojí za vyzkoušení a to třeba i z programem na šedesát dní.

Žádné komentáře:

Okomentovat